نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است
سرخط خبرها

در ماجرای برکناری وزیر باسابقه عمان پای رژیم صهیونیستی در میان است؟

  • کد خبر: ۳۹۹۵۱
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
در ماجرای برکناری وزیر باسابقه عمان پای رژیم صهیونیستی در میان است؟
هیثم بن طارق السعید، سلطان جدید عمان، در راستای ترمیم کابینه، یوسف بن علوی، وزیرخارجه کهنه‌کار این کشور را که حدود ۲۳ سال سکان‌دار سیاست خارجی این شیخ‌نشین کوچک بود، برکنار کرد و سعید بدر بن حمد البوسعیدی را به سمت وزیرخارجه جدید منصوب کرد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ هیثم بن طارق السعید، سلطان جدید عمان، در راستای ترمیم کابینه، یوسف بن علوی، وزیرخارجه کهنه‌کار این کشور را که حدود ۲۳ سال سکان‌دار سیاست خارجی این شیخ‌نشین کوچک بود، برکنار کرد و سعید بدر بن حمد البوسعیدی را به سمت وزیرخارجه جدید منصوب کرد.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس و تایمزآواسرائیل در گزارش ۱۸ آگوست در این‌باره نوشتند: سلطان جدید که در ماه ژانویه و پس از درگذشت سلطان قابوس (که ۵۰سال حکمرانی کرد) قدرت را در عمان به دست گرفته است، در تازه‌ترین تصمیم خود یک فرمان ۲۸ماده‌ای صادر کرد که بر اساس آن نام وزیران اعلام شد و وزارتخانه‌ها از نو سازمان‌دهی خواهند شد. پیش از این، قابوس پست وزارت خارجه را هم در دست داشت و بن‌علوی به‌عنوان وزیر مسئول در امور خارجی خدمت می‌کرد.

سلطان فقید همچنین کنترل وزارت دارایی را هم در دست داشت و این‌ها احتمالا نشانی بود از اینکه پس از خلع پدرش از قدرت در یک کودتا، خود می‌خواست تمام قدرت را در دست داشته باشد. هنوز دقیقا روشن نیست که پیامد‌های این انتصابات چیست، اما یک موضوع روشن است: سلطان جدید عمان در نظر دارد دولت را از نو بچیند و مهره‌های خود را در پست‌های مهم بگمارد. این در حالی است که برخی تنش‌های منطقه‌ای میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌تواند بر مرز‌های عمان تأثیرگذار باشد. افزون بر این، آغاز روابط امارات با رژیم صهیونیستی می‌تواند تأثیراتی فوری بر عمان به‌جا بگذارد.
 
عمان اکنون از بحران جانشینی رسته است، اما جانشین جدید شاید تغییراتی در سیاست خارجی عمان در برخی حوزه‌های خاص به وجود آورد. جیمز وُرال، مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خاورمیانه لیدز، می‌گفت: «بعید است که پادشاه جدید سیاست خارجی عمان را تغییر دهد.»
 
او معتقد بود: «عمان با همه دوست است و در عین حال به هیچ کشوری نزدیک نیست.» با این حال، احتمال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی می‌تواند یکی از نشانه‌های تغییر در رفتار خارجی عمان و دولت جدید در این کشور باشد. در همین چهارچوب روز سه‌شنبه، ۲۸مردادماه، بن علوی با همتای اسرائیلی خود، گابی اشکنازی، تلفنی صحبت کرده بود. برای خواندن ادامه این گزارش از روزنامه دنیای اقتصاد، کد را اسکن کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->